24 timmar i Edinburgh

Vår resa till Skottland börjar då vi liksom Harry Potter och hans kamrater hoppar på tåget i London och färdas genom Storbritanniens fantastiska landskap. Sist jag befann mig i Edinburgh för sex månader sedan hade jag ingen aning om att jag skulle få komma hit så snart igen eller att jag skulle få åka på en Harry Potter-resa med tio andra influensers och reportrar. Det känns helt och hållet som en dröm. Jag får nypa mig i armen flera gånger för att kontrollera att det faktiskt inte är en dröm.

Vi anländer till stationen i Edinburgh på förmiddagen och har ganska exakt 24 timmar att tillbringa i staden innan resan fortsätter upp mot skotska höglandet.

Hotell

Vi checkar in på tjusiga Principal hotel som vunnit priset – Scottish Hotel of the Year 2017 på Scottish Hotel Awards. Detta lyxhotell har underbara sviter, bra läge på George Street och en frukost som slår det mesta.

Många i gruppen begav sig till Edinburgh Castle som naturligtvis är ett måste att besöka när man är här. Men eftersom jag redan besökt slottet valde jag att inte följa med de andra. Istället tillbringar jag dagen på egen hand med att strosa i Edinburghs Old Town.

# Old Town -Promenad längs med The Royal Mile

På Royal Miles kullerstensgator är allt sig likt sen sist jag var här och det är egentligen bara årstiden som har ändrats. Längs vägen där jag går möts jag av tonerna från säckpipa och glada röster från pubarna. Huvudgatan som kallas för ”The Royal Mile” i Edinburghs Old town sträcker sig mellan Edinburgh Castle i väst och Hollyrood Palace i öst och utgörs av gatorna Castlehill, Lawnmarket , High Street, Canongate och Abbey Strand.

# Shoppa skotskrutigt & wiskey

Längs med The Royal Mile ser man skotskrutiga mönster var man än tittar och överallt ligger små kashmir- och whiskybutiker. Jag får ett infall och bestämmer mig för att en rutig halsduk i mjuk kashmir och tillhörande mössa. Detta är precis vad jag behöver för att komma i rätt stämning. De billiga halsdukarna kan man köpa för 15 £ och de finare i mjuk kashmir kostar från 45 £. Det finns ofta ett specialpris om man köper tre. Jag var även lite småsugen på att handla med mig en rutig kilt till Alex men istället blev det whisky och short bread.

# Edinburghs spännande gränder

Något som var höjdpunkten för mig förra gången jag var här, var att utforska de spännande gränderna som kallas för ”closes” längs med The Royal Mile. I dessa ”closes” som leder ner i smala och branta gångar låg tidigare bostäder och de flesta har därför fått sina namn efter betydelsefulla män och kvinnor som bodde här under 1700-talet, varav en av de mest kända är Mary´s King Close. Gränderna kunde också få sitt namn efter den typ av verksamhet som bedrevs i husen som t ex bageri eller fiskmarknad. Det finns något nytt att upptäcka i varje gränd. Här gömmer sig allt från återvändsgränder till hemliga trädgårdar, sagolika innergårdar, tehus och barer. Här kan ni läsa min guide till Edinburghs hemligheter.

# En kopp te med scones

Edinburgh har flera riktigt mysiga ställen där man kan unna sig en rykande kopp hett te och en nybakad scones. Mina favoriter är Clarindas Tea Room och Forsyth´s Tea Room. När du stiger in genom dörren kommer du tro att du slungas tillbaka till en annan tid där grammofonskivan snurrar och mormorsporslinet serveras på virkade dukar.

# Edinburghs ”Most Hounted Places”

För den som vågar kan man åka med på en guidad busstur genom stan av det mer läskiga slaget. Personligen så älskar jag historielektioner med annorlunda inriktning och med en smula skräck. I närheten ligger även The Banshee Labyrinth som är Edinburghs ”Most Hounted Pub”.

# Edinburghs äldsta pub

Medan vi ändå talar om spöken, så passade jag på att gå in och ta en öl på The White Hart inn som sägs vara Edinburghs äldsta pub. Här sägs också finnas ett och annat spöke som vägrat att lämna puben, som ligger ligger i hjärtat av Grassmarket, ett trevligt torg som har marknadsdagar på helgerna och där det ligger flertalet pubar och matställen. Här ligger bl. a  andra kända barer som The Last Drop och Maggie Dickson.

# Restauarant Cannonball

På kvällen mötte jag upp de andra från gruppen på Cannonball, en prisrosad restaurang som ligger ett stenkast från Edinburgh Castle. Här fick vi njuta av en ”award winning Scottish eating and drinking experince” som bestod av en trerätters middag med tillhörande dryckespaket.

Efter den här fantastiska måltiden är det dags att återvända till hotellet för att sova.

# Platserna som kan ha inspirerat J.K Rowling

Tidigt på morgonen nästa dag fortsätter Harry Potter-äventyret i Edinburgh. Vi möter vår guide Ross som tar oss med på en guidad tur genom stan. Vi besöker också platserna som kan ha gett J.K Rowlings sin inspiration till flera av platserna hon beskriver i böckerna. Här kan ni läsa min ”Guide för Harry Potter-fans i Edinburgh”. I guiden hittar ni allt från inspirationen till Diagon Alley och Hogwart´s till vad som kan ha gett inspirationen till självaste Lord Voldemort´s namn.

# Lunch på Spoon där J.K Rowling satt och skrev första Harry Potter boken

Sista stoppet innan vi lämnar Edinburgh blev på Spoon Cafe som tidigare hette Nicolson’s Café. Det sägs att J.K Rowling ofta kom hit medan hon skrev på första Harry Potter-boken. Caféet har en mysig miljö med vintagemöbler och hälsosamma rätter på menyn. Vi äter en värmande soppa och avslutar lunchen med en kopp kaffe. Därefter beger vi oss mot bussen som ska köra oss vidare till det skotska höglandet där vår Harry Potter-resa fortsätter.

Det här var en del av en pressresa som arrangerades av VisitBritain.

14 thoughts on “24 timmar i Edinburgh

• Tack snälla 🙂 Jag rekommenderar verkligen att resa till Edinburgh. Finns massor att se och göra. Atmosfären i staden är fantastiskt. Jag kommer definitivt resa hit en tredje gång.

• Tack så jättemycket 🙂 Ja visst fick vi höra både det ena och det andra under vår guidade tur. Tycker allt sånt är så obehagligt men förstår att det är en del av stadens historia.