10 saker att göra i Ullswater, Lake District

Ullswater i grevskapet Cumbria i natursköna Lake District brukar kallas för Englands vackraste sjö och är landets näst största sjö till storleken. Området runt omkring anses vara ett av nationalparkens allra vackraste. Här finns fantastiska vandringsleder, dramatiska vyer, vattenfall, gulliga byar samt ett fascinerande landskap som växlar mellan höga berg till gröna kullar med betande får.

Många som reser till Ullswater gör det för att vandra i naturen samt tillbringa sina dagar med aktiviteter runt omkring sjön. Några av Ullswaters främsta naturupplevelser är vattenfallet Aira Force samt att bestiga Helvellyn. Den sistnämda är Englands tredje högsta topp på 3 120 fot som ger otroliga vyer över Lake District. Men för den som är av det mindre äventyrliga slaget kan man istället betrakta Ullswaters mäktiga natur från en kryssning på sjön med Ullswater Steamer där man även kan gå i land och besöka de mysiga små byarna Glenridding, Patterdale och Pooly bridge. Ullswater blev mitt allra första möte med Lake District på min resa där jag stannade mina två första dagar. Här kommer tips på 10 fantastiska saker att se och göra i Ullswater.

Den här resan var en pressresa med Visit Lake District och VisitBritain

1. Ta en tur med Ullswater Steamer ”Lady of the Lake”

I över 160 år har man kunnat kryssa på en av Englands vackraste sjöar med ångbåten Ullswater Steamer ”Lady of the Lake”. Detta är en oförglömlig upplevelse och en av Ullswaters i särklass största och populäraste attraktioner. Kryssningarna från Ullswater Steamer ansluter till några av de mest kända och ikoniska vandringslederna i Lake District National Park. Man kan också ta sig till byarna Glenridding, Patterdale och Pooly bridge via kryssningen. Jag steg ombord vid Pooly bridge Pier och steg därefter av i den söta byn Glennridding. Kryssningen jag valde tog ca 1 timme och under turen fick jag njuta av de otroligt vackra vyerna och vinden i håret. Ur miljösynpunkt är det också värt att nämna att Ullswater steamer har blivit tilldelad ”World Responsible Tourism Awards” i kategorin havs- och flodkryssningar. Man jobbar mycket med hållbarhet för att bevara arvet och dela Ullswaters magi med framtida generationer.

2. Besök den gulliga byn Glennridding

Jag steg av Ullswater steamer i byn Glennriddning nära foten av Kirkstone Pass. Historiskt sätt så var byn en gång centrum för blygruvindustrin. De flesta gruvbyggnader från byns förflutna är borta, men de som finns kvar inhyser vandrarhem och andra former av boende. Idag är byn främst till för turister och för vandrare som upptäcker de vackra områderna runt omkring. Många vandrare söker sig till området för att det är en bra utgångspunkt om man vill göra den klassiska Helvellyn-promenaden längs Striding Edge. Själv valde jag att strosa omkring i den lilla byn på plan mark. Fönstershoppa i de små butikerna och ta en ale på den vackra puben Ullswater Inn. När jag kände mig klar hoppade jag på bussen tillbaka till Pooly Bridges där jag från början började min resa med Ullswater Steamer.

3. Stanna till vid Pooly bridge

Jag stannade till i Pooly Bridges en stund för att även utforska denna lilla by. Det fanns några riktigt mysiga pubar, tehus, butiker och världshus att spana in. Jag slog mig ner med en kaffe på en uteservering alldeles intill bron innan jag begav mig vidare på nästa äventyr.

4. Handla lokala produkter på The Chestnut House

Om du stannar till i Pooly Bridges missa inte att spana in den lilla butiken The Chestnut House. Butiken må se liten ut från utsidan men den innehåller ett enormt och välsorterat sortiment av lokala närproducerade produkter i två våningsplan. Här hittar man allt från hemmagjord sylt, lemoncurd och såser till småskaliga hantverks- öl och gin.

5. Checka in på Another Place

Checka in i en egen Shepherds Hut på Another Place. Detta unika boende i form av två ihopbyggda vagnar på hjul är utrustad med minikök, braskamin, kopparbadkar samt en säng under bar himmel för att kunna njuta av stjärnklara nätter. Här bor man riktigt bra mitt i det vilda med närhet till sjön och vandringsstigar. Hotellet har förutom Shepheards hut-vagnarna även ett 40-tal hotellrum, tre restauranger, bibliotek och en Swim Club. Den sistnämda består av en 20 meter lång inomhuspool, en utomhus bubbelpool, bastu, konditionsrum samt behandlingsrum. Poolen är tillgänglig för alla hotellets gäster. Förutom detta finns det en hel rad med utomhus- och vattenaktiviteter att upptäcka. Kajak, kanot, SUP, vild simning, yoga, vandring och cykling är bara några av dem. Läs mer här: Bo i en Shepheards Hut på Another Place i Ullswater

6. Ät trerätters middag på Ramsbeck restaurant

Jag åt en trerätters helt fantastisk middag på Ramsbeck restaurant som man finner på hotellanläggningen Another Place i Ullswater. En middag med inspiration från regionen och dess historia med lokala ingredienser som förekommer naturligt i landskapet. Cumbria biff till förrätt, röding med grönsaker och dumplings till huvudrätt samt lokala ostar som avslutning var en himmelsk kombination. Självklart kan man även äta middag även om man inte bor på hotellet.

7. Besök Brougham Hall

Brougham Hall är ett riktigt ”hidden gem” i närheten av Ullswater. Jag tog mig hit med buss från Pooly Bridges och efter en kort promenad befann jag mig mitt framför en mäktig medeltida slottsruin. Den äldsta delen av Brougham hall är dess port samt Tudorhallen som härstammar från 1400-talet. Platsen har en rik historia och är idag en plats för workshops, café, krukmakeri, konstnärsateljé, gindestilleri och butiker. Öppet alla dagar i veckan från ca 10.00-16.00.

8. Provsmaka gin på Black Cat destillery

Det som jag personligen tyckte var det mest intressanta på Brougham Hall var gindestilleriet Black Cat. Dels för att jag gillar gin men också mycket för den trevliga ägaren som visade mig runt i lokalen. Hans hantverksgin görs småskaliga men är av väldigt imponerade kvalitet. Jag fick chansen att smaka på de mest populära sorterna under rundturen. Några av dessa var: Black Cat fruity smaksatt med rosépeppar och granatäpple, Black Cat spicy en varm aromatisk London dry gin samt Black Cat Savoury smaksatt med kryddor från Medelhavet samt oliver. All gin görs på plats i den lilla lokalen i Brougham Hall och förutom att tillverka gin säljer han även sin gin på plats samt håller bokningsbara tillställningar där deltagarna kan tillverka sin egen gin efter tycke och smak.

10. Naturupplevelser

Några av Ullswaters främsta naturupplevelser är vattenfallet Aira Force samt att bestiga Helvellyn. Den sistnämda är Englands tredje högsta topp på 3 120 fot som ger otroliga vyer över Lake District. Det finns också ett stort utbud av vandringleder samt aktiviter runt omkring sjön.

Nästa destination på min resa efter Ullswater var Grasmere.

Resplan Lake District:

• Dag 1: Ullswater
  • Dag 2: Ullswater
  • Dag 3: Grasmere
  • Dag 4.: Grasmere, Rydal och Ambleside
  • Dag 5: Windermere och Ulveston
  • Dag 6: Windermere, Windermere on Bowness, Near Sawrey och Hawshead
  • Dag 7: Windermere/ hemresa