Creative in Belgrade tour fortsätter med den lokala spårvagnen bort till Industrizonen Dorcol. En av de äldsta stadsdelarna i staden som är under ständig utveckling och där dörren till nya trendiga barer, caféer och butiker öppnas oftare en någon annanstans.
Dorcol är numera ett av de mest ambitiösa och hippaste delarna av Belgrad. Området har bevarat en del av sin ursprungliga charm med sina låga hus och gamla byggnader. Stadsdelen har också god potential för att bli ett nytt Soho med sina konstkvarter med många söta designbutiker och ateljeer. Dorcols uteliv har jämförts med Manhattans Meatpacking District.




Utanför Radionica sitter det fullt med folk mitt på dagen för att dricka trendigt espresso som serveras i en industriell miljö med råa betongväggar, kedjor och gamla maskiner. Lokalen påminner om den verkstad den en gång i tiden varit.
.
Kan vara den starkaste kopp espresso jag någonsin druckit men gott var det!




Älskar man kaffe och tycker om att besöka lite annorlunda kaffebarer så kan man hänga med på Designe & Coffe Shop Tour. Det är en av flera spännande guidade turer som man kan boka genom stillinbelgrade.com.
Vi mötte upp Dragana från
Vi fick veta namnen och höra om historian bakom flera av de mest kända graffitimålningarna i Savamala.
Här har vi den största graffitimålningen i Belgrad.

Det finns otroligt mycket coolt i Savamala – Ett riktigt kreativt område där man hittar något av intresse bakom varje hörn.




Vi besökte Mikser House som är en känd symbol för Savamala. Kommer man hit på dagen så fungerar den gamla lagerlokalen som café, butik och galleri med stora kreativa arbetsytor som visar upp lokala designers. Kommer man däremot hit nattetid fungerar Mikser House mer som som nattklubb där kända Dj´s från Serbien och från hela världen spelar.
Just den här dagen var det någon form av promotion i den stora lagerlokalen där vi bland annat fick provsmaka serbisk glass.
Vi besökte även restaurangen Salon 1905 som man finner i den historiska Geozavod byggnaden i gamla stan. Fine dining i lyxig byggnad som namnet antyder byggdes 1905.
Därefter fortsatte vi sedan till delarna av Savamala där de flesta barer och nattklubbar ligger. Många riktigt häftiga ställen som vi gärna kommer tillbaka och besöker när mörkret faller.

Fönstren intill barerna är i många fall nästan dolda. Hade du kunnat gissa att det fanns en bar här bakom?
Vår guidade Creativ in Belgrade tour fortsätter i nästa inlägg med att vi tar vagnen bort till industrizonen Dorcol där vi strosar runt i området och gör ett besök i en cool kaffebar. Sista stoppet blir sedan i det nya partyområdet som vuxit fram i staden. Häftigt klubbområde som måste ses.
Gnezdo är en ekologisk restaurang som ligger i mitten av trappan som leder från Karadjordjeva Street till Kosancicev venac. Samma trappa där vi även hittade 


Vi följer fåglarnas kvitter som leder till dörren till en lägenhet där restaurangen Gnezdo håller till.
I en unik genomtänkt miljö kan man njuta av vegetariska varmrätter, soppor, sallader och smörgåsar. Menyn förändras ständigt och rättar sig efter tillgång och säsong av råvaror. Det ekologisk utbudet av mat & dryck kommer från flera olika utvalda gårdar från den serbiska landsbygden. Förutom att upptäcka en värld av ekologiskt kan man också komma hit för att njuta av tonerna till sofistikerad jazz och soul.
Runt om hela Belgrad, men särskilt här i Savamala hittar man graffiti med veganska budskap. Just den här typen av graffiti är väldigt vanlig och i närheten av restaurangen finner vi flera av den här typen. Grisar, kossor och kycklingar med budskap som friend not bacon, my tits my milk och så vidare. I nästa blogginlägg kommer jag skriva mer om den coola graffitin i Savamala.

HITTA HIT: Male stepenice 1a ,11000, Belgrade
Jazz Basta är en av Belgrads bäst gömda juveler och de som hittar hit lär knappast bli besvikna. Själva läget är ganska fantastiskt i sig då ingången ligger gömd i mitten av graffititrappan i närheten av Brankov brige i Savamala. 
Vita ramar pryder de annars kala väggarna och det är fullt med gröna växter och blommor.








HITTA HIT:
Skadarlija ligger i gamla stan och brukar också kallas för Belgrads bohemkvarter. Det är en av stadens viktigaste turistattraktioner och är känt för sitt uteliv, många restauranger och barer. Området besöks dagligen av ca 20 000 personer.





Valmöjligheterna och uteserveringarna är många. Här finns nått för alla oavsett om man är ute efter en kopp kaffe, ett glas lokalt vin eller varför inte prova en av de många lokala öl-sorterna. Vi bestämmer oss för att ta en kopp kaffe men lovar varandra att återvända till Skadarlija lite senare på dagen för att äta lunch. Prova lite lokala maträtter och drycker på en av de härliga uteserveringarna. Det känns som en sådan där obligatorisk sak man bara måste uppleva när man besöker Belgrad.
När vi sitter där med vår kaffekopp och tittar på folk som går förbi kommer jag att tänka på att den här gatan lika väl skulle ha kunnat ligga i Rom, fast ändå inte. Den har sin egna karaktär och prägel. Det är trevligt att mat och dryck är betydligt mer billigare än i Rom. Det är heller ingen brist på pastarätter som förutom den serbiska maten verkar vara mycket vanlig i menyn.





Skadarlija är Belgrads sötaste och mest pittoreska restauranggata med alla sina små låga hus och mysiga uteserveringar.
Dag nummer två i Belgrad började med en fantastisk frukostbuffé på vårt hotell 88 Rooms där vi satt i lugn och ro och planerade dagen. När vi var klara hoppade vi in i en taxi och åkte till bohemgatan Skadarlija. När vi kom dit höll dom just på med att öppna upp uteserveringarna. Vi strosade på gatan ett tag och satte oss sedan ned med en kopp kaffe. Dagen fortsatte sedan i Savamala där vi tog ett glas vin på världens mysigaste uteservering. Strax därefter mötte vi upp Dragana från
Trots att klockan börjar bli mycket så är den här första kvällen i Belgrad långt ifrån slut. Efter restaurangbesöket på Djordje promenerar vi till närliggande Villa Maska. Detta är ett av de uteställen jag hemifrån suttit och suktat efter framför datorn. Fantastiskt att äntligen vara här. Jag älskar det där med att från ha suttit och tittat på en bild på nätet plötsligt befinna mig i just den bilden. Det är det magiska med att resa.

Hela innergården är inredd med lyktor och asiatiska/afrikanska föremål.
20-tals villan är riktigt cool inuti också och är säkert mycket populärt att besöka under de mer kallare vintermånaderna.

Kan inte låta bli att bara älska det här stället som dessutom är så himla avslappnat. Allt är så enkelt på nått vis. Bra musik, bar priser i baren, skön atmosfär, och framför allt så himla trevliga människor. Belgrad so far har verkligen varit över alla förväntningar och då hade jag ändå rätt höga förväntningar. Vi stannar i ett par timmar och har det bra. Sen är det bara att inse att om vi ska orka med ännu en heldag imorgon så är det bäst att åka tillbaka till hotellet för att sova.
HITTA HIT: Villa Maska, Rankeova 7, Belgrade
På kvällen hade vi bord på den omtalade gourmetrestaurangen Djordje som ligger i närheten av det stora vita Sava templet.
Vi provar lite olika rätter från menyn bland annat en sesampanerad lax och en skogssvamps risotto. Till maten dricker vi underbart inhemskt vin. Det serbiska vinet är en stor trevlig överraskning att upptäcka. Riktigt bra viner av hög klass och kvalitet till ett dessutom väldigt förmånligt pris. Vi hade en fantastiskt trevlig kväll på Djordje och hit kommer vi gärna igen.

HITTA HIT: Djordje, Moravskva 10, Belgrad

Vi passade även på spana in Belgrads spännande shoppingutbud. Vi tittade i in i flera små chica butiker med kläder, väskor och skor från lokala designers. Det finns många modebutiker, coola konceptbutiker och intressanta inredningsbutiker. Belgrad är helt enkelt en kul stad att shoppa i där pengarna i plånboken räcker lite längre än vanligt.
I området runt Knez Mihailova hittar man inte lika mycket klotter som i till exempel Savamala som vi kommer att besöka dag nummer två i Belgrad, men helt tomt på graffiti är det inte heller till min stora glädje.
Vi promenerade förbi många kända landsmärken, vackra byggnader och husfasader i gammaldags stil.
Restaurangerna och uteserveringarna är många i området. Lite varierande kvalitet på mat och service enligt vår guide men hon berättar ändå motvilligt att även de mest turistiga restauranger oftast serverar väldigt bra mat eftersom serberna själva är ganska kräsna. Om ett ställe serverar dålig mat blir restaurangen oftast inte långlivad i staden. Hon hade dock några rekommendationer. Hon pekade ut bl.a Manufaktura, Vuk och Le Moliére.




Vi gjorde även ett besök på Hotel Moskvas eleganta och berömda café där dom säljer ljuvliga bakverk och kakor. Här kan man unna sig en riktig lyx-fika.



Klockan rinner i väg alldeles för fort och plötsligt börjar det bli mörkt ute. Vi avslutar på en lyx-kafana där vi med något trötta ben slår oss ner på den lummiga uteserveringen med ett noga utvalt glas vin. På 


Borgen Kalemegdan är belägen på Savas östra strand där floden mynnar ut i Donau. Området består av en grön avslappnad park och en medeltida borg.
Området är stort och förutom själva borgen finns här ett krigsmuseum, statyer, grönområden, promenadstigar, blommor och en helt vansinnigt vacker utsikt. Precis utanför muren finns också två stycken mycket pittoreska ortodoxa kyrkor som vi tyvärr inte hann med att besöka under den här turen. Jag önskar verkligen att vi kunnat spendera en hel dag i parken, något vi definitivt kommer att göra nästa gång vi reser till Belgrad och har mer tid.
Här sitter de äldre herrarna och spelar schack och njuter av att det är fredag.
Precis innanför muren hittar man ett krigsmuseum som framför allt drar den manliga publiken till sig. Vi tjejer blir ju oftast inte riktigt lika fulla av beundran över att gå runt att titta på stridsmaskiner? Rätta mig gärna om jag har fel.
Vackrast av allt är förmodligen utsikten. Här på muren kan man sitta länge och bara sitta tyst och ta in det vackra.


Under vår guidade tur får vi veta allt om Kalemegdan och lite historia om de olika statyer och monument i parken. Eftersom jag inte är en ”historieberättare” så ska jag inte försöka mig på att återberätta allt vi fick reda på under turen, utan istället rekommenderar jag starkt att gå på en guidad tur i området om ni får möjlighet.






Jag hamnar förr eller senare alltid i parker när jag besöker storstäder. Brukar ni också besöka städernas grönområden när ni reser på weekends?