
Lorenzo & Kakalamba var den första restaurang vi gjorde ett besök på i Belgrad. Alltså vilket ställe! Jag vet att jag ofta brukar beskriva våra besök på temarestauranger som sagolika men den här restaurangen tar nog priset när det gäller den biten. Det var som att kliva rakt in i en sagobok. I det här fallet en kärlekssaga mellan Florens och Pirot.
Lorenzo & Kakalamba är en konceptrestaurang som handlar om konflikten mellan Florens i Italien och Pirot i Serbien. Hela idén kom från ett enkelt och uppriktigt löfte som en omtänksam make gav till sin fru i början av äktenskapet. -Älskling jag kan lova dig en sak du kommer aldrig att vara hungrig. Hela restaurangen är ett virrvarr av prylar och olika inredningsdetaljer från både Florens och Pirot mixat med sagornas värld. Intrycken är så många att det är svårt att ta in allt på samma gång. På den här restaurangen finner man något nytt i varje hörn och varje vrå. Det verkar aldrig ta slut. I matsalen hittar man lustiga stolar, konst och knasiga lampskärmar. Man finner även fullt med detaljer på väggarna från både Florens och Pirot. I taket i baren betar fåren lugnt i en upp- och nervänd värld och på golvet får man akta sig för att inte falla ner i den genomskinliga luckan ner till köket.
.



MAT & DRYCK: Så vad hittar man i menyn? Självfallet delikatesser från både Florens och Pirot. Det bästa från två världar. Vi beställde in flera rätter och delade på. Till förrätt tog vi in ett fat fyllt med vit och gul ost från Pirot, en variation av torkat och rökt kött, paprikaröra och en hemmagjord ajvar som serverades med mjukt bröd.

Till huvudrätt delade vi på suspe- torkad paprika fylld med kryddad färs och cevapcici-en traditionell köttfärsrätt som serverades med stekt potatis och serbisk sallad. Allt var otroligt gott!
.
Vi fick vårat bord ute i den ombonade trädgården. Även här var miljön chockerande rik på detaljer. Helt underbart om ni frågar mig. Om det börjar så här bra, hur ska det då sluta? Snacka om att vi fick ett fantastiskt första intryck. Vi var imponerade av restaurangens unika miljö och koncept men också lika positivt överraskade av den goda serbiska maten. Allt var perfekt!














HITTA HIT: Lorenzo & Kakalamba, Cvijiceva 110 Belgrade
Första dagen i Belgrad började med att dumpa väskorna på hotellrummet och sedan ivrigt skynda ut på stan. Vi startade med en fantastisk lunch tillsammans med vår guide där vi fick prova serbiska specialiteter på en minst sagt ovanlig restaurang. Efter lunchen promenerade vi till Kalemegdan och strosade i den vackra parken. Under den guidade turen på området fick vi lära oss mer om serbisk historia och om stadens historiska platser och monument. En intressant och spännande guidad tur. Dagen innehöll även en lång stadsvandring, besök på en lyx-kafana och ett typisk serbiskt bageri. På kvällen åt vi en gourmet middag och avslutade på en hipp bar som låg inne i en stor innergård tillhörande en 20-tals villa, där det spelades livemusik och stämningen var på topp.
Vi flög med 

Badrummet är fräscht och fyllt med lyxiga bekvämligheter.
Utsikten från vårt fönster gör ingen besviken. Sitta här och blogga kommer bli fantastiskt.
HITTA HIT:
Vilken härlig känsla att packa resväskan igen. Som jag har längtat! Ska bli så kul att tillbringa en weekend i Belgrad. En stad som jag är oerhört nyfiken på.